نتایج جستجو برای عبارت :

هر گاه مؤمن طغیان کند خداوند گودالی سد راه او قرار می دهد

امیرالمؤمنین(ع):
محبوب‏ترین مؤمن نزد خداوند کسی است که مؤمن فقیری را  در تنگدستی دنیا و گذران زندگی یاری رساند. 
إنَّ أحَبَّ المُؤمنِینَ إلَی اللَّهِ مَن أعانَ المُؤمِنَ الفَقیرَ مِنَ الفَقرِ فی دُنیاهُ و مَعاشِهِ» (تحف العقول، ص376)
حکمت و عدالت خداوند  در مرگ افراد
امام باقر علیه السلام فرمودند: 
▫️پیامبری از انبیای بنی اسرائیل هنگام عبور از کنار جسد مردی گذشت که زیر دیواری گرفتار شده بود و بعضی از بدنش از آن بیرون مانده بود و پرندگان به او نوک می‌زدند و سگ‌ها از بدن او ارتزاق می‌کردند. ▫️کمی که پیش رفت به شهری رسید که در آنجا یکی از بزرگان شهر و وفات یافته بود و جنازه او را بر تختی با پوشش حریر و دیبا قرار داده و پیرامون آن چراغ‌ها افروخته بودند. 
عرضه داشت:
▫️ پرو
⭕️ هشت ویژگی مؤمن
عنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ (ع) قَالَ: یَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ یَکُونَ فِیهِ ثَمَانِی خِصَالٍ وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ، صَبُوراً عِنْدَ الْبَلَاءِ، شَکُوراً عِنْدَ الرَّخَاءِ، قَانِعاً بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ، لَا یَظْلِمُ الْأَعْدَاءَ وَ لَا یَتَحَامَلُ لِلْأَصْدِقَاءِ، بَدَنُهُ مِنْهُ فِی تَعَبٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِی رَاحَةٍ.
امام صادق(ع) فرمود: شایسته است مؤمن هشت ویژگی داشته باشد:
1⃣ در ناملایمات روزگا
بسم‌الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
ضعف نفس 
ضعف نفس و سستی آن ، و علامت این صفت خبیثه ، عجز و زبونی و اضطراب است در وقت حدوث حادثه یا نزول بلیه ، و متزلزل شدن به هر چیزی است ، اگر چه جزئی باشد . 
و این صفتی است خبیث در دل ، و صاحب آن در نظرها خوار و بی مقدار ، و لازم آن ، ذلت و عدم مهابت ، و کناره جستن از کارهای بزرگ و امور عالیه ، و مسامحه درامر به معروف و نهی از منکر ، و اضطراب و تزلزل به اندک چیزی از بلاها و مخاوف است . 
و صاح
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):مؤمن درگرفتاری صبوراست ومنافق درگرفتاری بی تاب. سکوت مؤمن تفکروسکوت منافق غفلت است. بر زبان مؤمن نور(الهی) است ودرخشان وبر زبان منافق شیطانی است که سخن میگوید. درعمل مؤمن یقین دیده میشودودرعمل منافق شک.
پیامبر(صلی الله علیه وآله):کسی که از روی شناخت عبادت نکندمانند خر آسیاست.
امام صادق(علیه السلام):خداوندشمارامشمول رحمت خودگرداند.بلاها نخست به ما روی می آورد آن گاه به شما. آسایش ها نخست به ما روی می آورد سپس
این جوان مؤمن است که در مسئله‌ی هسته‌ای، در مسئله‌ی پیشرفتهای علمی، در نانو، در رویان، در بقیّه‌ی بخشهای علمی بیدارْخوابی میکشد، سختی میکشد تا اینکه یک پیشرفت علمی را به نهایت برساند؛ این جوانِ مؤمن است، اینها بچّه‌های مؤمن ما هستند

----------------------------------------------------------------
ایمان داشتن به وجود خداوند اساساً برخاسته از میل و گرایشی است که انسان مؤمن به وجود خداوند دارد، حتی اگر قوه عقل و استدلال او در این امر مردد باشد. ایمان به خداوند، در وهله نخست، نوعی گرایش ارادی انسانی است به سوی چیزی که می‌خواهیم وجود داشته باشد تا در پناه آن قرار گیریم.
مسعود زمانی ‌مقدم
ثواب زدودن غم از دل مؤمن
1. «مَن نَفَّسَ عَن أخیهِ المؤمِنِ کُربَةً مِن کُرَبِ الدنیا ، نَفَّسَ اللّه ُ عَنهُ سَبعینَ کُربَةً مِن کُرَبِ الآخِرَةِ .» (لکافی : 2/200/5 .)
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر که اندوهى از اندوههاى دنیا را از برادر مؤمن خود بزداید ، خداوند هفتاد اندوه از اندوههاى آخرت را از او بزداید .
2. «مَن نَفَّسَ عَن مؤمنٍ کُربَةً نَفَّسَ اللّه ُ عَنهُ کُرَبَ الآخِرَةِ ، و خَرَجَ مِن قَبرِهِ و هُو ثَلِجُ الفُؤادِ .» [الکافی : 2/200/4.]
کلمه "نفق" در قرآن آمده است: "إن تبتغی نفقاً فی الأرض او سلما فی السماء"  از اینجا ما می توانیم ریشه لغت را پیدا کنیم. لغویین می گویند نفق یعنی راه؛ البته راه های مخفی و پنهانی.
در قرآن در مقابل مؤمنین و موافقین، دو دسته مخالف وجود دارد؛ 1:دسته ای که گاهی آن ها را کافران یا مشرکان می نامد مثلاً می فرماید: "لیعذب الله المنافقین و المنافقات و المشرکین و المشرکات"   و دسته دیگری که آن ها را منافقان می داند  "یا أیها النبی إتق الله و لا تطع الکافرین و ا
 
مؤمن تمام امور وجودی خود را به اختیار خداوند واگذار می‌کند و در قرآن کریم، حضرت ابراهیم ـ علیه السّلام ـ از خداوند چنین مقامی را می‌طلبد
«رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ»
 
#صفات_فردی
#ویژگی_مومنان
امام باقر(علیه السلام):خداوندعزوجل سه خصلت به مؤمن بخشیده است:عزت دردنیاودین, رستگاری در آخرت و ابهت دردلهای جهانیان.
پیامبر(صلی الله علیه وآله):مؤمن نزدخدا گرامی تر ازفرشتگان مقرب اوست.
پیامبر(صلی الله علیه وآله):برتوبادبه فراگیری علم. هماناکه علم دوست مؤمن است وبردباری وزیراو و عقل راهنمایش وعمل سرپرست او و رفق ومداراپدراو وملایمت بادیگران برادر او و صبرسپاهیان او است.
امام صادق(علیه السلام):مؤمن ازآن جهت مؤمن نامیده شده است که ازع
به نام خداوند رنگین کمان
خداوند بخشنده و مهربان خداوند گل های رنگا و رنگخداوند پروانه های قشنگ خداوند ماه و خداوند آبآفرینندگارِ نور و آفتاب خداوند دریا و باد و بارانخداوند بخشنده ی مهربان خداوندی که از همه برتر استکه او اولین بوده و آخر است خدایا به ما مهربانی بدهدلی بزرگ و آسمانی بده دلی صاف باشد و زلال تر از آبدلی پر نور باشد و گرم چون آفتاب
 
 سعید فلاحی (زانا کوردستانی)
از حضرت علی علیه السلام نقل شده:
در انجام کارهای خوب وپسندیده استقامت داشته باشیدوآنها را ادامه دهید،پس همانا خداوند برای تلاش و کوشش مؤمنین نهایت وانتهایی قرار نداده مگر مرگ را.(یعنی فقط مرگ است که باید شخص مؤمن رااز تلاش و کوشش در راه انجام کار های نیک و صالح باز دارد.).
بسم الله الرحمن الرحیمامام جواد علیه السلام مىفرماید: محتاج است مؤمن به توفیقى از خداوند، و نصیحت کننده اى از وجودش، و قبول نصیحت ناصح.حالا دیگر در صورت هماهنگى با قرآن از نشانه ها زود نمىگذرم، شاید توفیقى از سوى پروردگار باشد..
باران رحمت

خورشید عالمتاب هنگامیکه بر دریا و رود خانه ها و اقیانوس ها می تابد ، آب ها
تبخیر شده ، به بالا می رود ، و ابر ها تشکیل می شود و باد این ابرها را جابجا
نموده و بر سرزمین های خشک و تشنه ی آب می برد و آنها را سیراب می کند ، اگر شدّت
بارندگی زیاد باشد و باران بسیار ببارد ، تبدیل به سیل شده و هر چه سر راه خود
باشد تخریب و حتی جان انسان ها به خطر می افتد
اما هنگامیکه خورشیدِ لطف و رحمت الهی بر دل مؤمن بتابد ، و در دل مؤمن عشق و
محبت ایجاد کند ، ا
حاج میرزا اسماعیل خانِ دولابی (ره) :
هر گاه مومن طغیان کند و گل آلود شود، خداوند گودالی سدّ راه او قرار می دهد، تا گِل هایش ته نشین شده دوباره صاف شود.
یعنی با حوادث و ابتلاءات جلوی او سد می زند تا زلال شود . البته اگر #استغفار کنیم نیازی به این راه بندان ها و گیر ها نخواهد بود.
مصباح الهدی ، ص 54
توفیق الهی

انسان مؤمن اعتقاد دارد که هر کار خیری انجام می دهد ، توفیق آن را خداوند به
او داده است واگر کار نیکی بخواهد انجام دهد ، توفیق انجام آن را از خداوند طلب می
نماید ، بر این اساس توفیق به این معنا است که خداوند زمینه هایی را برای انسان
فراهم می کند که بتواند عمل صالحی را انجام دهد ، از این جهت فرد مؤمن هر توفیقی
را می یابد ، به خاطر آن شکر الهی را بجای می آورد
در این راستا ، انجام عبادت نیز به توفیق الهی صورت می گیرد ، زیرا در مرحله ی
نخست
امام حسن(علیه السلام):فقر؛ آزمندی وسیری ناپذیری است.
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):مؤمن کسی است که دین خودرابا دنیای خودحفظ میکندوفاجرکسی است که دنیای خودرا با دینش نگه دارد.
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):مؤمن شیوه وعادتش زهداوست وهمه اهتمام او دینش وعزت او قناعتش وتلاش اوبرای آخرتش. خوبیهایش بسیاراست ودرجاتش , بلندودر آستانه رهایی ورستگاری است.
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):مؤمن همیشه به یادخداست زیاد می اندیشد, بر نعمتها سپاسگزار
پیامبر اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله: به خدایی که جانم در اختیار اوست، وارد بهشت نمی‌شوید مگر مؤمن شوید و مؤمن نمی‌شوید، مگر این‏که یکدیگر را دوست بدارید. آیا می‌خواهید شما را به چیزی راهنمایی کنم که با انجام آن، یکدیگر را دوست بدارید؟ سلام کردن بین یکدیگر را رواج دهید. الّذی نَفسی بِیَدِهِ لا تَدخُلُوا الجَنَّةَ حَتّی تُؤمِنوا وَ لا تُؤمِنوا حَتّی تَحابّوا أ و لا أدُلُّکُم عَلی شَئیٍ اِذا فَعَلتُموهُ تَحابَبتُم؟ اَفشُوا السَّلا
همه کار فلک خوب است و تام است،
فقط عیبی میان خاص و عام است.
خجالت م یکشیم از کار مؤمن،
خجالت دادن مؤمن حرام است.
چه نازی گه به نام پاک اسلام،
مسلمانی اگر ما را به نام است.
زوال آدمی هست احتمالی،
کمال آدمی گر در کلام است.
اسیر شرم خود گردد همیشه،
اگر شاهی به نفس خود غلام است.
نظام نظم این رزم است امروز،
در این جا ب ینظامیها نظام است.
ادا شد، حاجیا، حرف دل تو،
ولیکن دردهایت ناتمام است
 
«٧٤»یَخْتَصُّ‌ بِرَحْمَتِهِ‌ مَنْ‌ یَشاءُ وَ اللّهُ‌ ذُو الْفَضْلِ‌ الْعَظِیمِ‌ (خداوند)هرکه را بخواهد به رحمت خویش اختصاص دهد و خداوند صاحب فضل بزرگ است. نکته‌ها: این آیه،تصوّر غلط‍‌ یهود را که خداوند هیچ قومى را مانند یهود مورد لطف خویش قرار نمى‌دهد،نفى کرده و مى‌فرماید:خداوند بهتر مى‌داند چه کسى را
ادامه مطلب
 
جهت گیری الهی
وقتی ایمان انسان افزایش پیدا نماید ، به مرحله ای می رسد که همه چیز را الهی می بیند و منشأ هر خیری را که به او می رسد خدا می داند ، انسان مؤمن می داند اگر نعمتی به او می رسد ، خداوند زمینه آن را فراهم نموده واگر بدی وسختی ومصیبتی به او رسد ، می داند اعمال انسان موجبِ چنین سختی و ناراحتی گردیده است ، لذا انسان مؤمن در روبرو شدن با نعمت های به سپاسگزاری می پردازد ، و در هنگام بلاها وسختی ها ، به بررسی اعمالی می پردازد که چنین نتیجه ی ن
 
جهت گیری الهی
وقتی ایمان انسان افزایش پیدا نماید ، به مرحله ای می رسد که همه چیز را الهی می بیند و منشأ هر خیری را که به او می رسد خدا می داند ، انسان مؤمن می داند اگر نعمتی به او می رسد ، خداوند زمینه آن را فراهم نموده واگر بدی و سختی ومصیبتی به او رسد ، می داند اعمال انسان موجبِ چنین سختی و ناراحتی گردیده است ، لذا انسان مؤمن در روبرو شدن با نعمت های الهی به سپاسگزاری می پردازد ، و در هنگام بلاها وسختی ها ، به بررسی اعمالی می پردازد که چنین نتی
بسم الله
امام رضا(ع) درباره اهمیت یاد گذشتگان و نحوه زیارت قبر مؤمن و قرائت سوره فاتحه آداب خاصی را بیان کرده‌اند. آن حضرت در این باره می ‌فرماید: هر کس توانایی ندارد به زیارت قبر ما بیاید، به زیارت قبر دوستان صالح ما و علما و دانشمندان و بزرگان شیعه و برادران و خواهران دینی برود که خداوند ثواب زیارت ما را به او اعطا می‌کند.
همچنین ایشان درباره چگونگی زیارت قبر مؤمن می‌فرمایند: هر کس قبر برادر مؤمن خود را زیارت کند و دست خود را روی قبر بگذارد
 مؤمن‌ ، مؤمن‌ واقعى‌ نیست‌ ، مگر آن‌ که‌ سه‌ خصلت‌ در او باشد : سنتى‌ از پروردگارش‌ و سنتى‌ از پیامبرش‌ و سنتى‌ از امامش‌ . اما سنت‌ پروردگارش‌ ، پوشاندن‌ راز خود است‌ ، اما سنت‌ پیغمبرش‌ ، مدارا و نرم‌ رفتارى‌ با مردم‌ است‌ ، اما سنت‌ امامش‌ صبر کردن‌ در زمان‌ تنگدستى‌ و پریشان‌ حالى‌ است‌.
 
جهت گیری الهی
وقتی ایمان انسان افزایش پیدا نماید ، به مرحله ای می رسد که همه چیز را الهی می بیند و منشأ هر خیری را که به او می رسد خدا می داند ، انسان مؤمن می داند اگر نعمتی به او می رسد ، خداوند زمینه آن را فراهم نموده واگر بدی و سختی ومصیبتی به او رسد ، می داند اعمال انسان موجبِ چنین سختی و ناراحتی گردیده است ، لذا انسان مؤمن در روبرو شدن با نعمت های الهی به سپاسگزاری می پردازد ، و در هنگام بلاها وسختی ها ، به بررسی اعمالی می پردازد که چنین نتی
امام صادق(علیه السلام):سه چیزازنشانه های مؤمن است:شناخت خداوشناخت دوستان ودشمنان خدا.
امام صادق(علیه السلام):مؤمن کسی است که هرچیزی ازاوبینماک باشد, زیرااودر دین خداقدرتمندوعزیز است ازهیچ چیز نمی ترسدواین نشانه هرمؤمنی است.
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):ای مردم! درراه راست به دلیل شماراندک رهروان آن احساس تنهایی نکنید, زیرامردم به سفره ای گردآمده اندکه سیری آن کوتاه مدت وگرسنگی اش طولانی است.
امام کاظم(علیه السلام):مؤمن ازکوه سخت تر
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):دنیارادشنام ندهیدکه نیکومرکبی است برای مؤمن .سواربرآن به خیردست می یابدوباآن ازشر رهایی می جوید.هماناهرگاه بنده ای بگوید:خدایا دنیارالعنت کن.دنیا می گوید:خداوند ازمیان ماکسی رالعنت کندکه دربرابرپروردگارش سرکش تر است.
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):آشکارترین منافق کسی است که به طاعت خدا فراخواند, خودش بدان عمل نکندوازمعصیت بازداردوخودش ازآن باز نایستد.
امام صادق(علیه السلام):مؤمن مدارامیکندوجدال نمی
خدیجه‌ کبرى سلام‌الله‌علیها اول مؤمن به اسلام بود. همه‌ ثروت خود را در راه اسلام خرج کرد. اگر کمک‌هاى خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت و پیشرفت اسلام اختلال و وقفه‌ عمده‌اى به وجود مى‌آمد.
۱۳۶۵/۳/۲-رهبر انقلاب
             
مِهرنماز


انسان مؤمن آفریننده ی خود را دوست دارد و به
او عشق می ورزد و می داند انسان هر چه دارد از ناحیه ی خداوند به او رسیده است
انسان مؤمن آیین الهی را نیز دوست دارد زیرا
می داند با عمل کردن به آن در دنیا و آخرت سعادتمند خواهد شد
فرد مؤمن پیامبر صلی الله و علیه و آله  و خاندان پاک ایشان را نیز دوست دارد ؛
چون می داند آنان کسانی هستند که او را با آفریننده ی خویش آشنا کرده و راه و رسم
بندگی را به او آموخته اند
مؤمن "نماز" و عبادت خداوند را نیز
دوست
از دروغ گفتن باکی ندارد. به خیال خود، گمان می کند سود می برد. به هر کس که می رسد از زرنگی خود در بهره بردن از فرصت ها، سخن می گوید. بیچاره نمی داند که خداوند نور و سود را در گفتار و کردار راست و درست قرار داده و او مدت هاست گرفتار سنت الهی امهال شده.قیامت که فرا رسید، در دادگاه عدل الهی، هر آن چه با دروغ و حیله از دیگری ربوده را از وی باز پس گیرند.
"هر که برای برادر مؤمن چاهی بکند، سرنگون در آن افتد."
تفسیر جوامع الجامع ج 2 ص 322
وقال رجل للحسین بن علیّ علیه السلام: یا ابن رسول الله أنا من شیعتکم ، قال : اتق الله ولا تدعین شیئا یقول الله لک کذبت وفجرت فی دعواک ، إن شیعتنا من سلمت قلوبهم من کل غش وغل ودغل ، ولکن قل أنا من موالیکم ومحبیکم.
بحار الانوار، العلّامة المجلسیّ، ج68، ص 156، ط مؤسسة الوفاء
مردی به امام حسین علیه السلام گفت: ای فرزند رسول خدا -صلّی اللّه علیه و آله- من از شیعیان شما هستم.حضرت فرمودند: تقوای الهی پیشه کن و چیزی را ادعا نکن که خدا به تو بگوید: در ادعای خو
«خداوند» که نیست خدایی مگر آن زنده پاینده ، خواب سبک و سنگین درنگیردش، آنچه در آسمانها و زمین است از آن اوست ، کیست آنکه نزد او شفاعتی کند؟ مگر به اذن او ، می داند ، آنچه در پیش روی و پشت سر دارند، و به چیزی از علم او احاطه نیابند، مگر بر آنچه بخواهد، کرسی فرمانروایی اش آسمانها و زمین را فراگرفته، و نگهداشت آنها بر او آسان است، و اوست والای عظیم (255)  در دین اکراه نیست، راه فرا رفتن از فرو رفتن به روشنی بیان شده است، و هرکس به طاغوت کافر و به خدای
 
 
عالم ربانی آیةالله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه :
من عقیده ام این است که مؤمن اگر واقعا مؤمن به خدا شد ،و فهمید که نَفَسی که می کشد، نَفَسش از اوست حالا نعمت های دیگر  که به جای خود.
 اگرایمانش  صحیح باشد  ، شأن ایمان این است که اگر  مسلّم  بداند که از جهنّم در امان است ، وجایش در بهشت است ،باز در عبادت سستی نمی کند . در عمل کوتاهی نمی کند . برفرض جهنم و بهشت نباشد ، ..... باز دست از عبادت بر نمی دارد .این شأن ایمان است ....هر کسی از عدم هست شده ، پ
سه ویژگى برجسته مؤمن
لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.
مؤمن، مؤمن واقعى نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى
چرا و چطور چله بگیریم؟
در بین مردم سنتی به نام اربعین یا همان چله‌ گرفتن وجود دارد. افراد 40 روز، خود را متعهد به انجام اعمالی خاص می‌کنند. برخی به نیت شفای بیمار، بعضی به نیت خانه‌دار شدن، بی‌فرزندها به نیت بچه‌دار شدن و ... و عده‌ای هم جهت رفع خصلت‌های بد اخلاقی چله می‌گیرند. 
بهترین زمان چلّه‌گیری، از اول ذیقعده تا دهم ذیحجه (13 تیر الی 21 مرداد امسال) است. این چله، به چله موسوی یا چله موسای کلیم معروف است.عدد چهل در قرآن و روایات و حتی در اد
بسم الله
عدم استجابت دعای شخص بد دهن
عن أبی عبدالله علیه السلام قال: کان فی بنی
إسرائیل رجل فدعا الله أن یرزقه غلاما ثلاث سنین فلمّا رأی أنّ الله لا یجیبه قال:
أ بعید أنا منک فلا تسمعنی أم قریب أنت فلا تجیبنی؟ قال: فأتاه آت فی منامه فقال:
إنّک تدعو الله عزّ و جلّ منذ ثلاث سنین بلسان بذئ، و قلب عات غیر تقیّ، و نیّة
غیر صادقة، فاقلع عن بذائک و لیتّق الله قلبک و لتحسّن نیّتک، قال: ففعل الرجل ذلک
ثمّ دعا الله فولد له غلام.۲               
امام صادق
بسم الله
دعای کسی که زبانش آلوده به فحش است، مستجاب نمیشود
عن أبی عبدالله علیه السلام قال: کان فی بنی
إسرائیل رجل فدعا الله أن یرزقه غلاما ثلاث سنین فلمّا رأی أنّ الله لا یجیبه قال:
أ بعید أنا منک فلا تسمعنی أم قریب أنت فلا تجیبنی؟ قال: فأتاه آت فی منامه فقال:
إنّک تدعو الله عزّ و جلّ منذ ثلاث سنین بلسان بذئ، و قلب عات غیر تقیّ، و نیّة
غیر صادقة، فاقلع عن بذائک و لیتّق الله قلبک و لتحسّن نیّتک، قال: ففعل الرجل ذلک
ثمّ دعا الله فولد له غلام.۲     
⚘ #اخلاص_شهدایی...⚘ #اخلاص_در_عمل..‌.
گاهی از اوقات تصوّر می‏کنیم که یک عملِ مهمّ عبادی انجام داده ایم!‏ ولی وقتی آن عمل میخواهد به آن عالَم منتقل شود، خیلی از قسمتهاش پوک در می آید!!! تنها چیزی که عمل را از آفت نگاه میدارد و به عالَم بالا منتقل میکند #اخلاص است و الاّ شیاطین کمرِ همّت را بسته‏ اند تا عملِ مؤمن را خراب کنند و غالبا این کار را می کنند! تعدادشان هم به قدری زیاد است که برای هر عمل که از مؤمن صادر می‏ شود تعداد زیادی از آن‏ها برای خ
 قالَ الإمام أبوجعفر محمّد التقی الجواد(علیه السلام):
الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.
حضرت امام محمد جواد (علیه السلام) فرمود: مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است:
توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسی که او را نصیحت نماید. (بحارالأنوار: ج 72، ص 65، ح 3 - مستدرک الوسائل: ج 8، ص 329، ح 9576)
پ.ن: ان شاءالله با عمل به احادیث ائم
«٢١٨»إِنَّ‌ الَّذِینَ‌ آمَنُوا وَ الَّذِینَ‌ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ‌ اللّهِ‌ أُولئِکَ‌ یَرْجُونَ‌ رَحْمَتَ‌ اللّهِ‌ وَ اللّهُ‌ غَفُورٌ رَحِیمٌ‌ همانا کسانى که ایمان آورده‌اند و کسانى که مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد کرده‌اند،آنها به رحمت پروردگار امیدوار هستند و خدا آمرزنده و مهربان است. نکته‌ها: در شأن نزول این آیه که در ادامه آیه پیش است،مى‌خوانیم:مؤمنانى که هجرت و جهاد کردند،ولى هلال ماه رجب را با ماه جمادى‌ا
بسم الله
دعای کسی که زبانش آلوده به فحش است، مستجاب نمیشود
عن أبی عبدالله علیه السلام قال: کان فی بنی
إسرائیل رجل فدعا الله أن یرزقه غلاما ثلاث سنین فلمّا رأی أنّ الله لا یجیبه قال:
أ بعید أنا منک فلا تسمعنی أم قریب أنت فلا تجیبنی؟ قال: فأتاه آت فی منامه فقال:
إنّک تدعو الله عزّ و جلّ منذ ثلاث سنین بلسان بذئ، و قلب عات غیر تقیّ، و نیّة
غیر صادقة، فاقلع عن بذائک و لیتّق الله قلبک و لتحسّن نیّتک، قال: ففعل الرجل ذلک
ثمّ دعا الله فولد له غلام.۲     
حَدّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ القَاسِمِ بْنِ عبیدٍ مُعَنعَناً عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ اللَّیْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّه‏ … وَ قَوْلُهُ‏ وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ * لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ یَعْنِی خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ مُؤْمِنٍ وَ هِیَ أُمُّ الْمُؤْمِنِینَ».
ترجمه:
محمد بن قاسم بن عبید با سند از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده که در تفسیر
غافر به چه معناست ؟ علت نامگذاری سوره غافر
این سوره را غافر نامیده‌اند ؛ زیرا این واژه در آیه سوم آن آمده است . غافر از نام‌های خداوند و به معنای آمرزنده است. سوره غافر را سوره مؤمن هم گفته‌اند ؛ زیرا به داستان مؤمن آل فرعون می‌پردازد. دو نام دیگر نیز برای این سوره ذکر شده است : «حم اولی» ( خوانده می‌شود حا میم اُولیٰ ) و «طَول» .
( کلمه عفو به معنای محو اثر است ، و کلمه مغفرت به معنای پوشاندن است )
شما میتوانید از لینک فضیلت و خواص سوره غافـ
 
" اخلاص و رضایت خدا "
 
حضرت آقا در وصف شهید سلیمانی فرمودند :
 در راه خدا، برای خدا و مخلصاً لِلّه
امام صادق (علیه‌السلام) در مورد نقش امنیتی اخلاص بر روان آدمی می‌فرماید:
«اگر مؤمن خود را برای خدا خالص گرداند، خداوند هر چیزی را از او خواهد ترساند. حتی حشرات زمین، درندگان[صحرا] و پرندگان هوا را از او می‌ترساند. هر چیزی در برابر مؤمن مخلص رام است و هیبتش بر همه آشکار است».(کنز العمال، ج۳، ص۶۷۴.)
واقعا دشمن از سردار سلیمانی می ترسید و این بخاطر
مؤمن شیرازیت خاصی دارد!
در قم به منزل یکی از اساتید اخلاق مشهدی رفته بودیم. استاد، بعد از صحبت‌ در مورد ویژگی‌های مؤمن، فرمودند: «مؤمن یک شیرازیت خاصی دارد!»همه تعجب کردند، اما ما سه‌چهار نفری کهٔ شیرازی بودیم، با توجه به مقدمات قبلی، به سرعت منظور ایشان را گرفتیم و خنده‌کنان، احسنت‌هایمان را تقدیم جمع کردیم.سایر طلاب به استاد گفتند: «شیرازی‌بودن چه ربطی به مؤمن دارد؟» ایشان شروع کردند به تطبیق‌ آنچه از صفات مؤمن، که براساس روایات گفت
حجاب هدیه خداست نه صرفا یک تکلیف
حفظ حجاب موجب پاک شدن گناهان و بخشش و بهره مندی از رحمت خاصه الهی می شود.
خداوند در  آیه 59 سوره احزاب می فرماید:
« یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَ‏ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً »
اى پیغمبر (گرامى) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که
#حدیث
پیامبر اکرم (ص): 
به نقل از جبرئیل: خداوند تبارک و تعالى فرمود: ...
بعضى از بندگان مؤمن من،کسانى هستند که مى خواهند از راه عبادت، به درگاه من وارد شوند، ولى من مانع مى شوم، به خاطر این که غرور در آنان به وجود نیاید تا فاسدشان کند.
و بعضى از بندگان مؤمن من، کسانى هستند که ایمانشان جز با فقر، درست نمى شود، که اگر بى نیازشان کنم، بى نیازى فاسدشان مى کند.
و بعضى از بندگان مؤمن من، کسانى هستند که ایمانشان جز با ثروت، درست نمى شود که اگر نیازمندشا
از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که:«المومن اعظمُ حرمةً مِن الکعبة؛ حرمت مؤمن از کعبه بالاتر است.»[1]و همچنین از حضرت رسول‌الله صلی‌الله علیه واله نقل شده است که: «قال الله تبارک‌وتعالی، مَن اَهان لی ولیا فقد ارصد لمحاربتی؛ خداوند تبارک‌وتعالی فرموده است: هر کس دوستی از دوستان مرا خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است.»[2][1]. بحارالانوار، ج ۶۸ ص ۱۶.[2]. الکافی، ج ۲، ص ۳۵۱.لینک مطلب: https://nidamat.com/ABR
//
چرا درروایت امده که مومن زنا وسرقت میکند ولی دروغ نمیگوید در
حالی که کسی که زنا میکند مسلم است که از گفتن دروغ هم عبایی ندارد.



در آموزه های دینی دروغ، مادر و ریشه گناهان بزرگ
شمرده شده است؛ زیرا اگر کسی راه دروغگویی یا فریبکاری را در پیش گیرد، از
هیچ گناهی پروا نمی کند و اگر از این یک باز ایستد، امکان باز ایستادن از
گناهان دیگر را دارد؛ به همین خاطر، معصومان(ع) بارها بر این نکته تأکید
کرده اند که ریشه همه گناهان، همین
قیمت کتاب تقوا طرحی برای اداره جامعه بسیار مناسب بوده و ارزش ریالی این کتاب بالاتر از این حرف هاست.
*برخی مسلمان نیستند، ولی باتقوا هستند! اینها عاقبت به خیر می‌شوند!*
خداوند در ابتدای قرآن می‌فرماید: « این کتاب که هیچ شکی در آن نیست متقین را هدایت می‌کند.» (بقره/۲) در حالی‌که ما می‌دانیم که قرآن هم کتابی برای هدایت مسلمانان است و هم غیرمسلمانان. اما این آیه می‌گوید قرآن متقین را هدایت می‌کند. از این سخن می‌توان فهمید قبل از ایمان و دیندار
نسلی مؤمن

انسان از بدوِ تولّد با جهان پیرامون خود آشنا شده و تلاش در فهمیدن و ارتباط
با محیط پیرامون خود می کند ، در دوران کودکی آنچه را می بیند و می شنود در حافظه
ی او ثبت شده و به مرور زمان در درون او نهادینه می شود
کودک رفتارهای والدین خویش را مشاهده نموده وبه نوعی از آنها الگو گرفته و بر
اساس آن رفتار خواهد نمود  ، کودک اگر پدر
ومادری داشته باشد که به عبادت و نیایش با خداوند اهمیت دهند ، او نیز از دوران
کودکی با این مفاهیم آشنا شده و فطرت پا
پیامبر(صلی الله علیه وآله):مؤمن حرکات ورفتارهایش ملایم ومهربان است ودیدارش شیرین, ازهرچیز عالی ترین آن رامیجویدوازخوی ها, والاترینشان را. بردشمنش ستم نمیکندوبه خاطرکسی که دوستش دارد, مرتکب گناه نمیشود.کم خرج وکم زحمت است وبسیارکمک ویاری می رساند.کارش رابه خوبی انجام میدهد به طوری که گویی آن را می بیندچشمانش فروهشته است, دست بخشنده دارد و دست رد برسینه سائل نمی زند.سخنش را می سنجدوزبان درکام می کشد.باطل را ازدوستش نیز نمی پذیردوحق راازدشم
امام سجاد(علیه السلام):ای گروه شیعیان ما! بهشت دیریا زودحتما به شما میرسد.اما برای رسیدن به درجات آن باهم رقابت کنید.
امام صادق(علیه السلام):به خدا سوگند احدی ازشما به دوزخ نمی رود.
امام صادق(علیه السلام):نیکوکاری روزی را زیاد میکندوهرکه با خانواده اش نیکوکار باشد , روزیش زیاد شود.
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):گنج های روزی , دراخلاق خوش نهفته است.
امام باقر(علیه السلام):هرگاه مؤمن با مؤمن دست دهدازیکدیگرجداشونددرحالیکه گناهانشان پاک شد
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل 
بدون شک دوستان در کتاب اصول کافی این احادیث را خوانده آید
مگر میشود کسی شیعه باشد برای حکومت و رسیدن به قدرت بخواهد با آبروی کسی بازی کند.
شیعه تمام نعمت ها را برای سر فرازی قرآن و حضرات معصومین علیهم السلام و شیعیان می خواهد و بس
مگر میشود کسی به قدرت و نعمتی برسد و پای بر سر شیعیان گذاشته و بخواهد بر آبروی دیگران موج سواری کند
انتخابات نزدیک که میشود آبرو ها نیز ارزان میشوند...
 امام
 
برخی از آدم ها، اصلا بهشان نمی آید ... دنیایی دارند اما برای خودشان ...
دنیایی زیبا، کاش ما را به آن عوالم راه بود. این حال و روز این روزهایم است! کاش ما را به عوالم زیبای انسان های زیبا راه بود. انسان هایی که زیبا بندگانی اند برای پروردگارشان...
گاهی اینقدر مسلمان ندیده ایم که نمی دانیم اسلام چیست. اینقدر مؤمن ندیده ایم، تا حرف از مؤمن می شود یاد غیر المغضوب غلیظ حاج آقای صف اول می افتیم که بین 1 و 2ش در شک است و مردم بیگناه از همه جا بیخبر صف بسته ا
بنام خداوند قادر ز هیچ
خداوند فکر و خداوند ایج 
خداوند افراد ایجی تبار 
هنر با هنرمند گرددبسیج
با سلام به همه کسانی که زادگاه خودشان و یا پدرانشان ایج بوده و این افتخار بزرگی است که منسوب به ایج باشیم و این وب لاگ اختصاص دارد به هنرمندان ایج اعم از :
شاعران 
بازیگران 
ورزشکاران 
خطاطان
نویسندگان 
ایده های برتر 
مدال آوران 
حافظان 
متفکران 
اندیشمندان 
دانشجویان برتر 
دانش آموختگان برتر 
مدرسان برتر 
صنف های برتر 
مشاغل برتر 
خیرین 
و.....
بنام خداوند مهر خداوند نیک خداوند آگاهی
سلام
عرض احترام دارم خدمت. همراهان عزیز مبحث شعر و قوالب آن
جلسه چهاردهم با اندکی تاخیر به روز رسانی شد. 
از اینکه در ارائه این مطلب وقفه ایجاد شده، عذرخواهی می کنم. 
از اینکه در این راه، مشوق. و همراه ما هستید، از شما تشکر می کنم. 
با عشق و مهر
مریم راد " واژه
سر آغاز
به نام خداوند جان آفرین............حکیم سخن در زبان آفرین
خداوند بخشنده دستگیر..........کریم خطابخش پوزش پذیر
به درگاه لطف و بزرگیش بر..........بزرگان نهاده بزرگی ز سر
به امرش وجود از عدم نقش بست........که داند جز او کردن از نیست هست؟
 
بوستان حضرت سعدی،در نیایش خداوند،سرآغاز.
 
 
چگونه از گناه کبیره توبه کنیم؟
توبه دارای ارکان و مراحلی است که ما ابتدا اقسام گناه را ذکر می کنیم و سپس ارکان و مراحل توبه از گناه کبیره را ذکر می کنیم.
اقسام گناه
گناهانی را که ممکن است انسان مرتکب شود می توان به سه دسته تقسیم کرد:
الف. ستم به خویشتن
یعنی انسان از این ناحیه به جان، مال و حیثیت خویش صدمه زده و موجب عدم پیشرفت یا فقر و عقب افتادگی و گرفتاری خود شده است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در دعای کمیل از آن تعبیر به « ظلم به نفس » می کند
ازم پرسید به نظرت خدا برای چی دیده نمیشه؟
قبل از اینکه من بخوام جوابمو بگم خودش گفت: 
خداوند از شدت ظهوره که دیده نمیشه!

+فکر کنید بهش.
اینَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ
به هرکجا که رو کنید به خداوند رو کرده‌اید.  ۱۱۵ بقره.
+عنوان: جمله‌ی خداوند به حضرت موسی علیه‌السلام که درخواست دیدن خدا را داشت. آیه ۱۴۳ اعراف.
توکل چه کلمه زیباییست...
اجازه دادن به خداوند که خودش تصمیم بگیرد
تنها خداوند است که بهترینها را برای بندگانش رقم میزند
فقط بخواهیم و آرزو کنیم، اما پیشاپیش شاد باشیم 
ایمان داشته باشیم که رویا هایمان همچون بارانی در حال فرو ریختن اند
چرا که خداوند نه به قدر رویاهایمان بلکه به اندازه ایمان و اطمینان ما انسانهاست، که میبخشد.
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، «دعا» یکی از ابزارهای مواجهه با مسائل متنوع زندگی است؛ چه آن کس که خواستگار نمو و پیشرفت معنویت است و چه آن کس که خواستگار رفع سایر فقر های خود؛ چراکه دعا و دعا از بهترین ابزارهای رابطه روح آدم با خداوند متعال است. این عمل بوسیله قدری اهمیت دارد که از آن با کلمه سلاح مؤمن «اَلدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِنِ» یاد شده است که در بسیاری اوقات با دعا ــ البته با توجه و اخلاص ــ به سرعت بسیاری از ناملایمات، معض
درمان مشکلات و بیماری ها با صدقه!
✳️مردی خدمت امام کاظم (علیه السلام) رسید و عرض کرد:ده نفر عائله دارم تمامشان بیمارند، نمی دانم چه کنم و با چه وسیله گرفتاریشان را بر طرف سازم؟
امام(علیه السلام) فرمود:آنان را به وسیله صدقه و احسان به نیازمندان مؤمن در راه خدا، معالجه کن(به نیازمند صدقه داده و از او بخواهید دعا کند)
که هیچ چیزی سریع تر از صدقه حاجت را بر آورده نمی کند و هیچ چیز برای بیمار سودمندتر از صدقه نمی باشد...
گاهی امام سجاد سلام الله‌ عل
- بعد از انجام‌ واجبات ، کارى‌ بهتر از ایجاد خوشحالى‌ براى‌ مؤمن‌، نزد خداوند بزرگ‌ نیست‌. (بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 347)- ایمان‌ چهار رکن‌ است‌: توکل‌ بر خدا، رضا به‌ قضاى‌ خدا، تسلیم‌ به‌ امرخدا، واگذاشتن‌ کار به‌ خدا. (تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)- هر کس‌ اندوه‌ و مشکلى‌ را از مؤمنى‌ برطرف‌ نماید، خداوند در روز قیامت‌اندوه‌ را از قلبش‌ برطرف‌ سازد. (اصول‌ کافى‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 268)- ایمان‌ یک‌ درجه‌ بالاتر از اسلام‌ است‌، و تقوا یک‌ درجه
«١٩»إِنَّ‌ الدِّینَ‌ عِنْدَ اللّهِ‌ الْإِسْلامُ‌ وَ مَا اخْتَلَفَ‌ الَّذِینَ‌ أُوتُوا الْکِتابَ‌ إِلاّ مِنْ‌ بَعْدِ ما جاءَهُمُ‌ الْعِلْمُ‌ بَغْیاً بَیْنَهُمْ‌ وَ مَنْ‌ یَکْفُرْ بِآیاتِ‌ اللّهِ‌ فَإِنَّ‌ اللّهَ‌ سَرِیعُ‌ الْحِسابِ‌ همانا دین(مورد پذیرش)نزد خداوند،اسلام(و تسلیم بودن در برابر فرمان خداوند)است و اهل کتاب اختلافى نکردند،مگر بعد از آنکه علم(به حقّانیت اسلام)برایشان حاصل شد،(این اختلاف)از روى حسادت و دشمنى م
با دقت نگاه کن در هرجا هر چیزی که رشد میکندخداوند حضور داردچرا که تنها خداوند است که رشد میکنددر هر چیز قابل رشد خدا حاضر استوقتی برگی جوان بر درختی ظاهرمیشود،خداوند است که در او رشد میکندوقتی اشک از چشمان زن  یا مرد فرو میچکداین خداوند است که می گریددر هر کجا که زندگی جاری است خدا هم هستخوب گوش کنیدنزدیک تر بیاییدبا دقت احساس کنید آگاه باشیدشما در سرزمین مقدس هستید
 
مریم کریمی 
اسفند 1398
بسم الله
عرض تسلیت بمناسبت شهادت دردانه علی بن موسی الرضا حضرت باب المراد امام جواد علیه السلام .  الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ. (بحار‌الانوار، ج۷۵، ص۳۵۸)فرمود: مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظى از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسى که او را نصیحت نماید.
پ.ن :صلی الله علیک یا جواد الائمه 
رسم قبیله است که
با کسی که خرده حسابی باهاش داری برخورد میکنی، میبینی با اهل وعیالشه... با رفقای صمیمیشه...با اون که کلی منتظرش بودی پیداش کنی، اما میگی اینجا دیگه جاش نیست و مواخذه دور از انصاف! باشه بعد من دانم و او!!از قول نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم خوندم که میفرمایند:«دوست بسیار انتخاب کنید؛ زیرا خداوند شما با حیا و کریم است و شرم دارد که روز قیامت بنده خود را در حضور دوستانش عذاب نماید»(مسلما البته دوستانی که خود وجاهت و آبرویی داشته باشند) -نهج
هر طور که فکر می‌کنم از حکمت خداوند به دور است.
از عقلانیت هم به دور است...
اصلا از همه چیز به دور است!!!
در جنگی خصمانه مقابل دشمن، پیروز شوی و خاکت را پس بگیری
فرماندهان زیادی شهید شوند درست...
دوستداران حق، نوربالا زنان در دامان سید الشهدا جای بگیرند، درست...
اما خداوند همه خوب‌ها را ببرد و کسی دیگر نماند؟!
کسی به خوبی آنان که رفته‌اند نماند که بار روی زمین مانده را بردارد؟!
یعنی هر چه امثال شهید همت و باکری و باقری و ... بودند رفتند و پرکشیدند و
خداوند گفته به والدین تون نیکی کنید، حالا تکلیف اون هایی که مورد ظلم والدین شون قرار میگیرند چیه؟، دیگه بدبخت تر از کسی که والدینش هم بهش ظلم کنند وجود نداره، دیگه ظلم غریبه پیشکش،  آیا فقط آق والدین وجود داره یا آق ولدین هم وجود داره، به نظرتون خداوند برای این جور مواقع چه تعبیری اندیشیده؟
این درسته که مثلا پدر مادرتون حتی اگر شما رو زد و کشت باز هم حق نداریم چیزی بگیم، خداوند که اینقدر دقیقه و کوچکترین کار خیر و شر ما رو میبینه و حساب میکنه
الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.
امام محمد تقی جواد الائمه - علیه السلام - فرمود: مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسی که او را نصیحت نماید.
«بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۶۵، ح ۳
منبع: https://www.leader.ir/
✨﷽✨
✅راه حلی برای گناه نکردن
✍جوانی نزد عالمی آمد و از او پرسید: من جوان هستم اما نمیتوانم خود را از نگاه کردن به دختران منع کنم، چاره ام چیست؟ عالم کوزه‌ای پر از شیر به او داد و به او توصیه کرد که کوزه را به سلامت به جای معینی ببرد و هیچ چیز از کوزه نریزد...
به یکی از طلبه‌هایش هم گفت او را همراهی کند و اگر شیر را ریخت جلوی همه‌ی مردم او را کتک بزند. جوان نیز شیر را به سلامت به مقصد رساند. و هیچ چیز از آن نریخت. وقتی عالم از او پرسید چند دختر را
معراج مؤمن
پیامبر (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است .( کشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسی ، ص 29 )
*********احادیث نماز*********
نماز نور مؤمن
پیامبر (ص ) : الصلوة نور المؤمن نماز نور مؤمن است .( شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396 )
*********احادیث نماز*********
نشانه ایمان
پیامبر (ص ) : علم الایمان الصلوة علامت و نشانه ایمان نمازاست .( شهاب الاخبار، ص 59 )
*********احادیث نماز*********
نماز ستون دین
پیامبر (ص ) : الصلوة عماد دینکم نماز، پایه و ست
در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان ، توضیح می دهیم: “همانگونه که دکتر صلاح بیمار را هرچه که هست ، قلمداد می کند ، بنابراین خداوند متعال هر چه را برای ما دارد بهتر می کند.” کمتر به یک و بیشتر به یکی می دهد و ما نباید اعتراض کنیم. اگر روح را پیدا کنیم که از آنچه خدا به ما می دهد راضی باشیم ، خداوند از ما راضی خواهد بود. اما اگر در دل خود شکایت کنیم که خداوند عده ای به ما داده است ، این بدان معنی است که خداوند نیز از ما…
ادامه این نوشته در کانال ت
خداوند، خود دلیل بر خویشتن است. به اوست که جهان قائم است و به اوست که می‌توان جهان را شناخت. و خلیفۀ او بر زمین کثرات و رنج‌ها، انسان است. انسان مظهر نمایش اوست؛ اگر به او نظر کند و جز او نبیند. و شهید نظر به وجه الله می‌کند و در خون خویش، دلیلی ست بر وجود خداوند. 
هر که تمنای دیدار خداوند را دارد به شهید بنگرد که چگونه با جان خویش به او اشاره می‌کند.
هرروزبا قرآن و حدیث: پیامبر رحمت و مهربانی فرمود :
هنگامی که مردم دسته جمعی گناه کنند خداوند بلایی فراگیر و همگانی بر ایشان نازل فرماید تا متنبه شوند و توبه کنند 
هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر فراموش و ترک شود خداوند آن قوم را خانه نشین میکند 
و هنگامی که یاد وذکر خدا از دلها بیرون رود خداوند ترس از مرگ رابین آنها زیاد کند تا خوشی دنیا را نبینند 
اصول کافی/ جلد ۴ /ص ۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم
 
گاهی آدمی با خود می اندیشد که وقتی خدای به این بزرگی هست
وقتی خداوند آسمانی به این بزرگی خلق کرده است
اگر آدمی سؤالی در مورد خلقتی دارد
آیا بهتر است از خالق بپرسد
یا از مخلوق....
 
کلا اینکه چرا انسان ها در جایی که خالق شان وجود دارد
درب خانه مخلوق را می زنند
به نظر
بواسطه جهل است...
 
همان ما قدر الله حق قدره....
 
و نکته جالب دیگری که هست این است که
حضرت موسی علیه السلام
در مقابل فرعون
هیچ نداشت و دست اش خالی خالی بود...
ولی خ
جزوه #مسئله‌یابی، #اولویت_سنجی و #هدف_نویسی
"قبلا می‌گفتند جوان مؤمن انقلابی، الآن می‌گویند جوان مؤمن انقلابی #پای‌کار. هرچند یکی از مؤلفه‌های انقلابی بودن پای‌کار بودن هم هست اما من‌باب #اهمیتش مطرح می‌شود.✅
گاهی در تشکیلات کار می‌کنی تا #نفس خودت را راضی کنی⚡️، به دلیل ارضای وجدان خودت است⚡️ ولی این #کافی_نیست باید پای هر کاری باشی، ☄ #حرکت_مجاهدانه کنی."
✍ تهیه شده از محتوای کلاس #دکتر_ایوبی در اردوی آموزشی تشکیلاتی #صراط ۹۷
 
دریا
#امام_خامنه_ای:
فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.
 و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است.
اگر از فضای مجازی غافل باشیم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد.
 هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد.
1⃣  گاهی انسان حرف حق را می تواند با استدلال قوی و با زبان شیوا و هنرمندانه بیان کند که این حرف به گوش و چشم هزاران و شاید میلیونها مخاطب برسد .
2⃣  گاهی شاید ما حرفی برای گفتن نداشته با
بهار امثال در سال های اخیر یکی از بهترین سال های بهاری بود که مناطق خراسان جنوبی رو فرا گرفت البته در اکثر نقاط کشور بارندگی زیاد بود به بعضی ها به شادی گذشت و به بعضی ها با غم و اندوه و این رسم روزگاره پایان هر خوشی غم است و پایان هر شکستی پیروزی ایست . شر و خیر اعمالی ایست که خداوند بندگانش را می ازماید و انها را در امتحان قرار می دهد 
باید در این امتحان الهی  به نشانها و حکمت های خداوند بنگریم و شاکر نعمتهای خداوند باشیم  که انسانها را با شر و
بخشی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شروع سال جدید:
 از خدای متعال میخواهیم که این سال را سال پیروزی‌های بزرگ قرار بدهد و به حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) که ناخدای این کشتی او است، عرض میکنیم که کشورِ خودش را به ساحل نجات برساند، مردم مؤمن ایران را حمایت کند، کمک کند.
اللهم عجل لولیک الفرج 
بهار امثال در مقایسه با سال های اخیر یکی از بهترین سال های بهاری بود که مناطق خراسان جنوبی رو فرا گرفت البته در اکثر نقاط کشور بارندگی زیاد بود به بعضی ها به شادی گذشت و به بعضی ها با غم و اندوه و این رسم روزگاره پایان هر خوشی غم است و پایان هر شکستی پیروزی ایست . شر و خیر اعمالی ایست که خداوند بندگانش را می ازماید و انها را در امتحان قرار می دهد 
باید در این امتحان الهی  به نشانها و حکمت های خداوند بنگریم و شاکر نعمتهای خداوند باشیم  که انسانها
امشب میخوام از اون حرفهایی بزنم که نمیدونم چطور باید بیانشون کنم
الهی به امید تو
فرض کنید من یه آدمی هستم که به راه امام حسین باور دارم و آن را خوب هم میشناسم و علاقه قلبی به امام حسین هم دارم اما هنگام تدارک دیدن برای یک مراسم مهمانی به خاطر اصرار و فشار دیگران مجبور به بریز و بپاش و خودنمایی میشوم یا در هنگام کار جلو دیگران سعی میکنم خودم را یا برنامه ام را بهتر از آنچه هست نشان دهم و هدفم از این کار حفظ مصلحت و جلوی پیشرفت این کار خوب را نگ
خیر و برکت
خداوند ، هستی بخش ، آفریننده و روزی بخش به مخلوقات خویش است و هر مخلوقی را که آفریده برای بقای او و ادامه ی حیاتش روزی متناسبی هم در نظر گرفته که در طول زندگی این روزی به او می رسد ، از طرفی ، خداوند انسان را به عنوان اشرف مخلوقات ، برای هدف وغرضی آفریده که به فرموده ی قرآن کریم ، این هدف عبادت و بندگی می باشد .
بدیهی خواهد بود که انسانی که اهل ایمان و عبادت و بندگی خداوند باشد محبوب خداوند و مورد عنایت وتوجّه او خواهد بود ، همانگونه که
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
پایبندی
اصل و ریشه ی ایمان ، از ایمان به خداوند آغاز می شود و شخصی که از چنین ایمانی بهره مند است "مؤمن" نام می گیرد ، ولی این ایمان تنها در اعتقاد به وجودِ خداوند ، محدود نمی شود ، و در ادامه به دستورات الهی نیز تعلّق خواهد گرفت ، این دستورات در حقیقت برنامه ای هستند که با عمل به آنها سعادت انسان در این دنیا و در جهان دیگر ، رقم خواهد خورد ، در این میان واسطه ی رساندن این دستورات به انسان ها پیامبران الهی می باشند
امام جواد(ع):مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش نسبت به کسی که او را پند می دهد.
از همه ی کسانی که این پست رو میخونن میخوام مرا پندی بدهند که آن به... بیش از هر زمانی تو زندگیم به شنیدن نیاز دارم. 
کسوف خداوند
کسوف خورشید گرفتگی است؛ زمانی که مانعی در رسیدن نور مستقیم خورشید به زمین ایجاد می شود. اما مگر خداوند نیز کسوفی دارد؟
این عنوان کتابی است از ماتین بوبر؛ فیلسوف و متأله اتریشی که با درک سالهای جنگ جهانی اول و دوم، به بینشی بسیار عمیق و متعالی از حضور خداوند نایل شد.
از منظر بوبر کسوف خداوند کسوف نور الهی است؛ در واقع چنین است مشخصه برهه ای تاریخی که اینک جهان از سر می گذراند. درست مانند کسوف خورشید که در نفس خورشید تغییری روی نداد
 
واجب بدنی
واجب بدنی به تکلیفِ لازمی اطلاق می شود که انسان لازم است آن را با جسم و بدن خود انجام دهد (1) مانند نماز ، از این رو افراد مؤمن وظیفه دارند که جسم خود را برای اطاعت از امر خداوند حرکت داده بر خیزند کسب طهارت نموده ، در مقابل قبله ایستاده و طبق دستور العملی که در شرع برای آنها بیان شده در مقابل خداوند قیام نموده ، و با زبان و بدن خود اذکار و افعال نماز را بجای آورده و وظیفه ی واجب خود را بجا آورند ، امام علی علیه السلام در نهج البلاغه می
نظر شما در مورد حور بهشتی و این‌که این نعمت مخصوص مردان است یا این‌که به زنان مؤمن نیز داده می‌شود چیست؟ و آیا در این مورد با توجه به آیات قرآن و روایات مستند اجماع وجود دارد یا نه؟
پاسخ اجمالی
 
یکی از نعمت های خداوند، در پاداش کارهای نیک و ایمان به خدا، بهشت و نعمت های آن است. برای ورود به بهشت، فرقی میان زن و مرد نیست و از جمله پاداش های خداوند در بهشت «حور العین» است که قرآن و روایات به آن اشاره کرده است.بنابر گفته ی اغلب مفسرین، در بهشت از
خداوند به صورتم سیلی می زند تا سختی زندگی را نشانم دهد اما برای پسر همسایه یک دوچرخه جدید می خرد تا آن را در امتحان الهی قرار دهد! چه کسی می تواند اثبات کند اگر سهم من به جای سیلی یک دوچرخه نبود، شکر گذار نبودم؟! کسی که هیچگاه در وضعیت نداشتن مطلق نبود چگونه می تواند برای دزدی قانون تنظیم کند! باید باور کرد خداوند در بین مخلوقانش تبعیض قائل می شود. آنگاه از همه انتظار شکر گذاری دارد! ای کاش خداوند نعمت سپاس گذاری را در همین دنیا به آدم میداد، ای
✍️امام علی(ع) در خطبه‌اش فرمودند:
به خداوند پناه می‌برم از گناهانی که نیستی را نزدیک می‌کند. یک نفر گفت آیا گناهانی هست که فناء را نزدیک کند؟ فرمودند: بله قطع رحم. به درستی که خانواده‌ای که با هم جمع شوند و مواسات نمایند با یکدیگر، خداوند رزق آن‌ها را زیاد می‌فرماید. و خانواده‌ای که از هم جدا شوند و از یکدیگر ببرند خداوند ایشان را از توسعه در رزق و طول عمر محروم می‌فرماید هر چند اهل تقوی باشند!
گاهی در مواقع بیکاری به خلقت های خداوند فکر می کنیم به این خلقت هایی که انسان را شگفت زده می کند.
از جمله این نعمت ها این است که خداوند ما را به گونه ای خلق کرده است که ما هم می توانیم یک گوینده را خلق کنیم که می تواند به کسانی که سخنان آن را می شنوند رسم زندگانی را بیاموزد.
نام آن گوینده کتاب است.
طهارت و اطاعت


نماز گزار پیش از نماز ،
با آب وضو می سازد ، و جسم و جان خود را شستشو می دهد ،
و آماده ی سخن گفتن با خداوند می شود
آب که مظهر پاکی است و از
آسمان که جایگاه قدسیان است به زمین می آید و انسان در هنگام وضو، ابتدا با آب خود
را شستشو می دهد ، امّا نه هر شستشویی ، بلکه شستن به روشی که خداوند آن را بیان
داشته است ، از این رو این شستن در باطنش "اطاعت"
از دستور الهی نیز نهفته است ، پس با وضو گرفتن ، اطاعت هم صورت می پذیرد
از سوی دیگر این شستن ،
با
طهارت و اطاعت


نماز گزار پیش از نماز ،
با آب وضو می سازد ، و جسم و جان خود را شستشو می دهد ،
و آماده ی سخن گفتن با خداوند می شود
آب که مظهر پاکی است و از
آسمان که جایگاه قدسیان است به زمین می آید و انسان در هنگام وضو، ابتدا با آب خود
را شستشو می دهد ، امّا نه هر شستشویی ، بلکه شستن به روشی که خداوند آن را بیان
داشته است ، از این رو این شستن در باطنش "اطاعت"
از دستور الهی نیز نهفته است ، پس با وضو گرفتن ، اطاعت هم صورت می پذیرد
از سوی دیگر این شستن ،
با
 
چه کسانی شفاعت می شوند؟شفاعت اولیای الهی در روز قیامت، متوقف بر شرایطی است که در همین دنیا باید آن شرایط را به دست آورد. در آیات و روایات، برای هیچ فرد یا گروهی، تضمین نشده است که حتماً مورد شفاعت قرار می گیرند؛ بلکه صفات و ویژگی های کلی کسانی که از این نعمت بهره مند و یا محرومند، بیان شده است. بر اساس آیات و روایات، شرایط شمول شفاعت نسبت به بنده گنه کار، عبارتند از:1. رضایت خداوندشفیعان، واسطه فیض خدا هستند و به همین جهت، شرط اصلی و اساسی شفا
 
رحمان بر «کثرت» رحمت دلالت می­ کند و رحیم بر «ثبات و دوام» آن. پس رحمان خدائی است که رحمت فراگیرش همه چیز و همه کس را شامل می­­شود (مؤمن، کافر، دنیا و آخرت)، و چنین رحمتی در برابر غضب نیست، بلکه غضب نیز از مصادیق آن است.
اما رحیم خدائی است که رحمتی ویژه برای مؤمنان دارد و این رحمت در برابر غضب اوست.[1]
 
[1] - تفسیر تسنیم، علامه جوادی آملی، ج1، ص 277
امام عسکری(علیه السلام):دوخصلت است که ورای آن دوچیزی نباشد:ایمان به خداو سودرساندن به برادران.
امام عسکری(علیه السلام):دشمن ترین دشمن آدمی , خشم وشهوت اوست.هرکه براین دوچیره شودمقامش بلندگرددوبه هدف خودبرسد.
امام عسکری(علیه السلام):مؤمن راازسیمایش می شناسیم ومنافق رااز نشانه هایش.
امام عسکری(علیه السلام):چه زشت است برای مؤمن که خواسته ای داشته باشدکه اورابه خواری کشاند.
امام عسکری(علیه السلام):زیادیادخداویادمرگ باشیدوقرآن رازیادبخ
پیرمرد غضب آلود و با لحنی کاملا جدی،مستقیم به چشمانم خیره شد و با نهیب گفت "بترس از معصیت شاهدی که خود صیاد و قاضی است.".همین یک جمله! آخرین هشدار را به من داد.{اما گوش شنوا کو؟؟}
انَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ .خدای تو در کمین است.این جمله ی خبری است.گویا سرّ درونم برایش فاش شده بود. خداوند اصلا دوست ندارد بنده اش را اینچنین ببیند. خداوند بسیار بیزار است و قطعا باعث برانگیختگی خشم و ناراحتی خداوند میشود.خداوند در کمین است و هر لحظه به تو احاطه کام
نماز و اخلاق

عبادت و پرستش خداوند با اخلاق و رفتار انسان در ارتباط و بر یکدیگر تاثیر
متقابل دارد ، نماز به عنوان یک عبادت مهم ، روح بندگی و فروتنی در برابر خالق را
در انسان زنده نگاه داشته و این زمینه را در نماز گزار ایجاد می کند تا با بندگان
خداوند نیز با فروتنی روبرو گردد
انسان مؤمن با انجام نیکی ها و بهره مندی از اخلاق پسندیده  ، از شخصیتی مثبت برخوردار و محبوبیت او نزد
خداوند افزایش پیدا نموده و با دلی پاک و به دور از آلودگی های اخلاقی به ن
حضرت می­فرماید: سیاست آن است که حقوق خداوند، و حقوق زنده‌­ها، و حقوق مرده‌­ها را رعایت کنی.
 اما حقوق خداوند؛ پس عبارت است از انجام آنچه که خواسته خداوند است و پرهیز از آنچه که او نهی کرده است.
     و اما حقوق زنده‌­ها، 
آن است که به وظیفه خود در برابر برادرانت عمل کنی و از خدمت امت خویش بازنمانی 
و تا زمانی که ولی امر مسلمین با امت خود صادق است، با او صادق باشی 
و هنگامی که وی از راه راست منحرف شد، عقیده‌­ات را رودرروی او اظهار کنی 
     و ام
 
...عَنِ الْکَاظِمِ ع قَالَ:
«لَنْ تَکُونُوا مُؤْمِنِینَ حَتَّى تَعُدُّوا الْبَلَاءَ نِعْمَةً وَ الرَّخَاءَ مُصِیبَةً وَ ذَلِکَ أَنَّ الصَّبْرَ عِنْدَ الْبَلَاءِ أَعْظَمُ مِنَ الْغَفْلَةِ عِنْدَ الرَّخَاءِ.»
 جامع‌الأخبار(للشعیری)، ص۱۱۵
 
از امام موسی کاظم (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند:
«شما مؤمن نخواهید بود، مگراین‌که بلاء را نعمت محسوب کنید و آسایش را مصیبت.
چراکه (ارزشِ) صبر کردن هنگام بلاء، از غفلت هنگام آسایش عظیم‌تر اس
تاوان فریب!
مردی پشت بر الاغش، در حالی که تکه ای علف تازه را با ریسمانی به سر چوبی بسته و آن را روبروی حیوان آویزان کرده، نشسته بود.  حیوان بیچاره همانطور که به طمع خوردن علف، ساعت ها پیش می رفت، مرد را نیز جابجا می کرد.
مردم با دیدن این صحنه به هوش و درایت مرد احسنت می گفتند، که ناگهان پیامبر .ص. را دیدند که با خشم آنها را  نظاره می کند.
پیامبر فریاد زد: ای مرد! آیا از خداوند حیا نمی کنی که مرکبت را فریب می دهی؟.
مرد متعجب و شرمگین گفت: ای رسول خدا!
خالصانه


عبادت زمانی شایسته نام عبادت می شود که "فقط" برای خدا بجا آورده شود
به این معنا که قصد اولیه برای انجام آن الهی باشد و انسان مؤمن تا پایان عبادت بر
همین قصد باقی باشد و از این قصد الهی بر نگردد
انسان مؤمن می خواهد با عبادت خود به خداوند تقرّب جسته به او نزدیک گردد
(قربة الی الله) بنابراین هیچ نیّتی جز خدا ندارد ، حتی غیر خدا را در نیّت خود از
عبادت ، شریک نمی سازد ، و عمل ریایی انجام نمی دهد که اگر چنین عملی اتفاق افتاد
، عبادت دیگر عبادت
در صدر  اسلام مسلمین افتخار می کردند که وعده غذایی در خدمت رسول الله باشند تا به برکت سفره شان بیفزاید 
روزی مردی حضرت را دعوت کرد و رسول خدا هم پذیرفت پس از لحظاتی سفره گسترده شد . رسول خدا ناگهان  دید که مرغی بر سر دیواری تخمی گذاشت تخم  مرغ سر خورد و پایین افتاد . میان در میخ بزرگی کوبیده شده بود تخم مرغ میان آن میخ قرار گرفت و نشکست . رسول خدا تعجب کرد . میزبان جلو آمد و عرض کرد یا رسول الله شما بر سر سفره ای وارد شده اید که تا بحال بلایی بر ان

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها